Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

Consumenten spenderen fors, ondanks inflatie en somberheid

Sittard -

Alles wordt duurder, maar het blijkt vooralsnog geen reden om de hand op de knip te houden. Consumenten gaven in april 2022 gecorrigeerd voor inflatie 21 procent meer uit dan in dezelfde maand in 2019.

Dit blijkt uit de uitgaven van particuliere klanten van ABN AMRO. Zij besteedden in april 34 procent meer aan elektronica en 5 procent meer aan kleding in vergelijking met april 2019. In tuincentra werd 7 procent meer uitgegeven, in doe-het-zelfzaken 1 procent en bestedingen aan meubels namen met 16 procent toe. Ook attractieparken, dierentuinen en horeca waren populair. Zo besteedden consumenten 39 procent meer in cafés en 26 procent meer in restaurants. En hoewel bioscopen en musea in april nog niet op het niveau van 2019 zaten, zijn de verschillen wel kleiner geworden.

Grote baanzekerheid

De uitgaven zijn niet alleen vanwege de gestegen prijzen opvallend. Het consumentenvertrouwen daalde in april namelijk naar een dieptepunt van -48. Volgens ABN AMRO veranderen consumenten hun gedrag niet van de ene op de andere dag. Daar gaat tijd overheen. Veel mensen zijn opgelucht dat ze weer naar de horeca kunnen na de afbouw van de coronamaatregelen. Ook voelen niet alle huishoudens de gestegen energieprijzen in de portemonnee, omdat ze nog een vast contract hebben. Een andere belangrijke factor is de arbeidsmarktkrapte. Grote baanzekerheid geeft mensen relatief veel vertrouwen om uitgaven te doen.

Lage inkomens

Er zijn wel grote verschillen: hogere inkomens kunnen de inflatie relatief makkelijk opvangen door iets minder te sparen of eventueel iets op het aanwezige spaargeld in te teren. Lagere inkomens daarentegen voelen de gestegen energie- en voedingsprijzen direct, omdat deze een groot deel van hun inkomen uitmaken. Adviescentrum Nibud geeft aan dat inmiddels ook steeds meer middeninkomens de inflatie in de portemonnee voelen. De bank denkt dat het verminderde consumentenvertrouwen een voorbode is voor een daling in de bestedingen in de tweede helft van dit jaar en in 2023.