Netherlands

Chaos in je eetpatroon: zó hou je je figuur een beetje in shape in de decembermaand

Het zal je niet verbazen dat de decembermaand niet altijd hand in hand gaat met gezond eten. Het begint met chocolade en een amandelstaaf, het gaat door met kerstkransjes, gourmetten met de familie en het eindigt met een stapel oliebollen. En dan hebben we ook de restjes nog.

Het is zo’n voedingschaos dat veel mensen de zoektocht naar gezond eten tijdens de vakantie gewoon helemaal opgeven. Deze vijf tips helpen je te genieten van alle lekkernijen én een gezonde balans te behouden:

Laten we eerlijk zijn, de meesten van ons komen de decembermaand door en eten niet meer fruit dan de mandarijn met sinterklaas of kerst. Maar in de koude wintermaanden kun je best wat extra vitamines en mineralen gebruiken. Zorg ervoor dat je met je boodschappenlijst de fruitschaal kunt vullen en aan je aanbevolen dagelijkse porties fruit en groenten komt. (En nee, het fruit in glühwein telt niet als één portie 😉)

Als de winkels vol liggen met kerstkransjes, marsepein, appelflappen en andere voedingsmiddelen die typerend zijn voor de feestdagen dan is het verleidelijk om deze alvast te eten. Om een gezonde balans te houden is het beter om deze lekkere dingen te bewaren tot de feestdagen zelf. Neem op de feestdagen wat je lekker vindt en leg jezelf geen beperkingen op.

Lees ook:
Dit wil je maken: pepernoten cheesecake met witte chocolade én karamel

Dit is een populaire strategie van mensen tijdens de feestdagen. Het overslaan van ontbijt en lunch om al je calorieën of trek voor het avondeten “te bewaren” leidt doorgaans tot te veel eten. Eet in plaats daarvan een goed ontbijt en lunch wanneer je dit normaal gesproken altijd doet.

Tijdens de feestdagen schiet het sporten er vaak bij in. Probeer actief te blijven door een wandeling te maken of een thuis work-out te plannen na het bingewatchen van cheesy kerstfilms.

Als je tijdens deze feestdagen meer eet dan je had gepland, wees dan niet te streng voor jezelf. December is een tijd van ontspanning en feestelijkheid (en hebben we niet voldoende te voorduren gehad in een jaar zoals 2020?). Een keer wat meer eten heeft geen groot invloed op het gewicht.  Als je bijvoorbeeld van appelflappen houdt, gun jezelf dit, zeker als het een eenmalige verwennerij is. Wat nog belangrijker is, blijf er niet in hangen. Pak na de feestdagen je normale eetpatroon weer op.

Over diëtiste Desiré

Desiré van der Kruk (24) is na het behalen van haar bachelor Voeding en Diëtetiek een online diëtistenpraktijk begonnen. Op www.jouwfoodplan.nl geeft ze diverse voedingstips en kan je terecht voor online dieetconsulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid, zoals voor de Viva. Guilty pleasures van deze diëtist zijn nacho’s en Ben en Jerry’s.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Football news:

Lewandowski verbeterde het Bundesliga record door 22 goals te scoren in de eerste ronde
Flick on Bayern: ons doel is om op de top te blijven
Doelman Alcoyano heeft 10 redes in de wedstrijd tegen Real Madrid. Het meest in het seizoen onder de rivalen van Madrid
De Bruyne heeft waarschijnlijk spierletsel. Hij werd vervangen in de wedstrijd tegen Villa
In het Spaans voor 70 jaar is er een fraseologie over Alcoyano. Het gaat over een buitenstaander die niet opgeeft tot de laatste
Andrea Pirlo: kritiek is onvermijdelijk wanneer je plotseling tot Juve coach wordt benoemd, maar de resultaten zullen alles zeggen voor mij
Zidane in degradatie van de 3e League club: het is geen schande, laten we niet gek worden. Real Madrid wil winnen, soms komt het niet uit