Centrum Management Utrecht (CMU) heeft een manier verzonnen om de zichtbaarheid van open winkels te vergroten: een makelaarsbord. Op het bord staat: "Wij zijn open."

Ook zijn er voorbereidingen getroffen als straks weer meer ondernemers de deuren mogen openen. Zo is gewerkt aan de inrichting van de openbare ruimte zodat bezoekers weer op een 'veilige en verantwoorde' manier de binnenstad kunnen bezoeken.

Ook zijn er nieuwe welkomstmatten voor ondernemers, wordt de belijning in het centrum vervangen, krijgt de voetgangersrotonde een opfrisbeurt door middel van groen en bloemen én worden er gastheren en gastvrouwen ingezet. Deze laatsten zijn een aanvulling op de al bestaande verkeersregelaars.

Herstelcampagne

Samen met Utrecht Marketing werkt CMU aan een zogenoemd bezoekersdashboard. Dit dashboard moet niet alleen inzicht bieden in de aantallen bezoekers, maar ook op gegevens zoals herkomst, verblijfsduur en demografische eigenschappen.

"Dat stelt ons in staat om straks heel gericht een herstelcampagne richting de gewenste bezoekers te voeren", schrijft Jeroen Roose-van Leijden van CMU. Bij de ontwikkeling van het dashboard wordt samengewerkt met verschillende Nederlandse steden.

Tot slot worden Utrechtse ondernemers geholpen bij digitalisering. "Insteek hierbij is om ondernemers te helpen om online nog beter zichtbaar te zijn en te presteren en daarmee juist de prestaties van de fysieke onderneming te verbeteren", aldus Roose-van Leijden.