Netherlands

Amsterdam verbetert fietssituaties met crowdsourcing

Zevenhonderd fietsers leverden vorig jaar met behulp van een meldknop aan het stuur informatie aan over hun fietservaringen in Amsterdam. De gemeente gebruikt de resultaten om het fietscomfort in de stad te verbeteren. 

Pingen

Hoe ervaren Amsterdamse fietsers hun stad? Het is te zien op de online visualisatie die de gemeente liet maken. De gegevens op de kaart zijn afkomstig uit de pilot Ping if you Care. Bijna duizend fietsers kregen in het voorjaar van 2019 een 'pingknop' van de gemeente in bruikleen. Door de meldknop op het fietsstuur in te drukken, signaleerden zevenhonderd van hen tijdens het fietsen onder meer gevaarlijke verkeerssituaties en comfortabele fietsroutes. Met behulp van een app konden de fietsers na de rit aangeven wat er precies aan de hand was op de zogeheten 'pinglocaties'.

Verkeerslichten

Al deze informatie is verzameld in de visualisatie van Cylceprint. Op de kaart is onder meer te zien dat de meeste fietsers werden waargenomen op de Weesperstraat, dat de Haarlemmerstraat fietsers op sommige stukken onvoldoende overzicht biedt en dat fietsers graag lekker doorfietsen door het Vondelpark. Naar aanleiding van de pilot zijn al een aantal maatregelen genomen. Op plekken waar de fietsers via de pingknop aangaven dat ze lang moest wachten, zijn de verkeerslichten anders afgesteld.

Ergernis
Op een aantal plekken in Amsterdam staat in 2020-2021 een herinrichting op het programma, onder meer omdat fietsers in de pilot aangeven dat er sprake is van een slecht wegdek en te smalle fietspaden. Met name het eerste scoorde hoog als ergernis voor de fietser. Ook tegen de richting in fietsen kwam veel voor, vooral op plekken waar fietsers lastig kunnen oversteken. Deze informatie wordt meegenomen in de herinrichtingsplannen.

Onderbelicht

Ping if you care werd in Zwitserland ontwikkeld en twee jaar geleden voor het eerst als pilot ingezet in Brussel. Eén proefondervindelijk nadeel van dit succesvolle partiscipatieproject: sommige verkeerssituaties in Amsterdam zijn zo hectisch, dat het te veel gevraagd is van fietsers om ook nog eens te pingen. Om die reden zou een aantal gevaarlijke plekken in het overzicht onderbelicht kunnen blijven.