Netherlands
This article was added by the user . TheWorldNews is not responsible for the content of the platform.

‘Amazon laat miljardenbod op grootste sportcontract schieten’

Nieuws -

Het ziet ernaar uit dat Amazon geen bod zal uitbrengen op ’s werelds grootste streaming sportcontract. De live uitzendingen van de cricketcompetitie Indian Premier League gelden als een grote klantenbinder.

Het verrassende besluit, gerapporteerd door TechCrunch, is een strategische beslissing voor Amazon. Cricket is ’s werelds nummer twee sport en mateloos populair in India. De partij die vijf jaar de uitzendrechten heeft, ziet zich verzekerd van een positieve merkimpact voor langere duur.

De uitzendrechten voor de IPL liggen tot 2023 bij Disneys streamingdienst Hotstar. De hoge kijkcijfers voor cricket zorgden ervoor dat Disney met streaming sneller groeit dan Netflix. Disney kan over een jaar zelfs groter zijn dan Netflix.

Amazon investeerde sinds betreding van de online markt in 2014 al miljarden dollars in India. Het geldt inmiddels als de grootste e-commercespeler. De directe concurrenten zijn Flipkart, Snapdeal, Alibaba en Myntra. Naast e-commerce opereert Amazon er ook met zijn streamingdienst Prime Video.

India is het een na grootste land ter wereld met 1,4 miljard inwoners.

Zondag 12 juni, gisteren dus, begon de veiling voor de uitzendrechten voor de seizoenen 2023 – 2027. Hij wordt voor het eerst digitaal gehouden. Naar verwachting wil Disney het contract houden, biedt Sony Pictures mee om het terug te winnen en doet ook Viacom18 mee. De laatste is onderdeel van Reliance, een concern van India’s rijkste man, waar de grootste retailketen en telecomaanbieder van het land onder vallen.

De veilinguitslag wordt ergens in de komende dagen verwacht.

De IPL is is een toernooi waar tien teams het in twee maanden tegen elkaar opnemen. Grote namen uit Australië, Engeland en Nieuw-Zeeland spelen erin mee. Uitzendingen kunnen rekenen op honderden miljoenen kijkers.

Dit jaar worden de uitzendrechten voor het eerst in blokken geveild: rechten voor televisie en digitale uitzendingen in India, internationale uitzendrechten en segment ‘digitaal niet-exclusief’. Dat stelt mediabedrijven in staat om een kleine twintig van de 74 wedstrijden uit te zenden via web en app.

In Nederland krijgt de cricketbond volgende maand een nieuwe directeur om de sport hier verder te ontwikkelen.

Foto: Mashrik (cc)