logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo
star Bookmark: Tag Tag Tag Tag Tag
Netherlands

Algemene euforie voorbij: in Zandvoort wordt inmiddels toch wat gemord over de Formule 1

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Er viel haast nog geen onvertogen woord over de terugkeer van de Formule 1 op Zandvoort. Heel het dorp was positief, toen vorig jaar bekend werd dat de koningsklasse van de autosport 'thuiskomt'. Maar nu langzaamaan duidelijk wordt wat de organisatie van het evenement aan overlast met zich meebrengt, klinken er toch langzaam wat wanklanken.

Op het station wordt rond het middaguur deze donderdag bijvoorbeeld flink geklust om de Grand Prix mogelijk te maken. De meeste mensen op het perron in Zandvoort dragen een oranje vestje. Het zijn bouwvakkers die in opdracht van ProRail werken aan een extra perron.

Het bestaande perron volstaat niet om in mei van dit jaar tienduizenden Max Verstappen-fans te verwerken. En dat is wel nodig om op 3 mei voor het eerst in 35 jaar weer een Dutch Grand Prix tot een succes te maken. 

Station Zandvoort krijgt een nieuw perron om de stroom aan bezoekers aan te kunnen. Station Zandvoort krijgt een nieuw perron om de stroom aan bezoekers aan te kunnen.

Strandpaviljoens

Tot nu toe waren alleen natuur- en milieuorganisaties erg kritisch over het evenement. Ze maken zich nog altijd zorgen over de gevolgen van die grand prix voor duin en dier

Terwijl station en circuit volop verbouwd worden, zijn de juridische procedures op de achtergrond geraakt. Eigenlijk niemand geeft de oppositie nog een kans. En juist nu klinken de eerste wanklanken uit Zandvoort zelf.

Vooral het vlak voor kerst gepubliceerde mobiliteitsplan zorgt voor veel vragen en – aanvankelijk – ook ongenoegen. Zo blijkt op een detailkaart dat een megafietsenstalling is voorzien op een plek waar normaal drie strandpaviljoens staan.

Strandpachters zijn not amused, blijkt uit een boze brief die ze naar het college en de gemeenteraad van de gemeente Zandvoort sturen. Wim Brugman, exploitant van strandpaviljoen Ajuma, noemt het 'een ongelooflijke onbenulligheid' als je bij de vierde versie van een mobiliteitsplan niet ziet dat er geen fietsenstallingen op drie reeds bestaande strandpaviljoens kunnen komen.

Strandtenthouders waren niet erg blij met de planning. Strandtenthouders waren niet erg blij met de planning.

Misverstand

Die angel wordt er door wethouder Ellen Verheij (VVD) snel uitgehaald. Ze nodigt de strandpachters uit voor overleg na hun kritiek.

Volgens een woordvoerder van de gemeente was het gesprek 'zeer positief'. Maar volgens haar is het wel een probleem dat de organisator van de Formule 1, DutchGP, en de strandtenthouders samen moeten oplossen. Een woordvoerder van DutchGP zegt dat er gewerkt wordt aan een oplossing waardoor strandpaviljoens niet hoeven te wijken voor fietsenstallingen.

Hij wijt de ophef erover aan een misverstand. "De strandpachters dachten dat het mobiliteitsplan al definitief was. Maar het is juist een concept, waarop nog inspraak mogelijk is. Als we tegen problemen aanlopen, dan lossen we die op." 

Er is ook goed nieuws voor viskramen aan de boulevard. "Die hoeven niet weg, maar worden mogelijk wel verplaatst", zegt de woordvoerder.

Dit betekent dat ze waarschijnlijk een paar meter moeten opschuiven om plek te maken voor autoparkeerplaatsen. Bijkomend voordeel is wel dat ze hun kraam tijdens de Grand Prix niet 's avonds zoals gebruikelijk weer hoeven af te breken, maar kunnen laten staan. 

Strandhuisjes

Op het strand bij Zandvoort staan in het seizoen ook zo'n 650 strandhuisjes, van leden van vier kampeerverenigingen. Een deel van die huisjes kan pas worden opgebouwd vanaf 15 april, twee weken voordat het grand prix-weekend voor de deur staat.

Of het strand dan makkelijk bereikbaar is, en of er geparkeerd kan worden aan de boulevard zijn vragen die volgens twee kampeerverenigingen best wel leven onder de leden.

Strandhuisjes op het strand van Zandvoort. Strandhuisjes op het strand van Zandvoort.

Parkeren en boodschappen

In Zandvoort mogen mensen in strandhuisjes overnachten. Zij parkeren dan op één van de parkeerplaatsen aan de boulevard. Maar die zijn volgens het mobiliteitsplan bedoeld voor bezoekers van de grand prix. Ook vertegenwoordigers van de kampeerverenigingen zitten binnenkort om tafel met wethouder Verheij.

Dat de organisatie van de Formule 1 voor sommigen tot overlast zal leiden, daar maakt DutchGP ondertussen geen geheim van.

Zo zijn er delen van Zandvoort waar je maar beter de grote boodschappen vóór of na de grand prix kunt doen, in plaats van tijdens. Die delen zijn dan namelijk autoluw. De gebieden waar het risico van overlast volgens DutchGP het grootst is, zijn Zandvoort Centrum, Zandvoort Noord en Bloemendaal aan Zee.

Gemor in de raad

Raadsleden morren ondertussen ook. Zo wil Michiel Hermsen (D66) inzage in gespreksverslagen van overleggen tussen de gemeente Zandvoort en buurgemeenten over de Formule 1. Ondanks een toezegging dat deze inzichtelijk gemaakt zouden worden, is dit nog niet gebeurd, constateert Hermsen eind december in raadsvragen.

Uit Hermsens schriftelijke vragen blijkt ook ergernis over stukken die wél publiek worden. "Wederom zijn er stukken over de Formule 1 gepubliceerd zonder medeweten van de raad, maar wel met een reactie van de wethouder op de stukken", schrijft hij.  

Hermsen vindt dat de raadsleden niet tijdig worden geïnformeerd en vraagt zich af of de wethouder de zaken rondom de Formule 1 wel onder controle heeft.

Ook aan het circuit wordt flink geklust. Ook aan het circuit wordt flink geklust.

Tankstation afgebroken

Marco Deen (PVV) klaagt ook over hoe het college de raad informeert. Op het circuit is bijvoorbeeld een tankstation afgebroken, zonder de exploitant daarvan op de hoogte te stellen.

Het vervangende tankstation komt aan de openbare weg en dreigt een concurrent te worden van bestaande tankstations, als ook inwoners en bezoekers van Zandvoort van de pompen gebruik kunnen maken. Volgens Deen is dit in strijd met mondelinge toezeggingen.

'We zijn wel wat gewend'

In de Van Speijkstraat laten bewoners zich ondertussen nog niet gek maken. De tienduizenden bezoekers van de Formule 1 worden in mei onder meer via hun straat naar het circuit gedirigeerd. "We hebben welk vaker een race-evenement", zegt één van hen.

De grand prix van dit jaar betekent dat er tussen woensdag 29 april middernacht en maandag 4 mei 12.00 uur geen auto's in de straat mogen staan. "Zo lang de mensen geen rotzooi achterlaten vind ik het best. En hoe we het precies met onze auto’s gaan doen, moeten we nog even kijken. We hebben in ieder geval één parkeerplek achter ons huis."

Maandagavond organiseert de gemeente Zandvoort een inloopavond voor omwonenden en ondernemers.

Themes
ICO